torsdag 29 juni 2017

Ny bok


Den enda boken på svenska om den indianska kommunikationsstaven Talking Stick.


 BoD, AmazonAdlibris och Bokus.

I någon annons står det att boken är häftad, men den är limmad, dvs mjukband. Ryggen är "platt" och 9 mm bred.

Mer om böcker:Bokbranschen har bestämt sig för den terminologin och jag ser på några chattsidor att folk inte förstår vad som menas. Förlaget BoD gör inte så, de använder ordet mjukband, som ger en riktigare bild av hur boken är gjord. Tycker i alla fall jag. Jag frågade en förläggare hur deras språk egentligen fungerar och han svarade så här:

"Ja, fackspråket förändras hela tiden genom att tryck- och bokbinderitekniken utvecklas (eller snarare devalveras). Men jag tror inte som du att folk i allmänhet tror att en häftad bok är hopsatt med häftklammer. De flesta vet på ett ungefär vad en häftad bok är. Den består av ark eller rentav lösa blad som limmats ihop. På fackspråk kallas ett häfte som är ihopsatt med häftapparat för "klamrat", man använder ju "klammer". I regel kan man inte klamra mer än på sin höjd 64 sidor. En häftad bok kan vara limmad eller -- faktiskt -- även trådbunden. Det som kännetecknar en häftad bok är att omslaget förses med två falsveck och viks runt bokblocket och limmas fast vid blockets rygg. En inbunden bok kan mycket väl ha mjukt omslag, poängen är att tråden som håller ihop arken i boken binds ihop med omslaget. Tråden som förbinder bokblocket med omslaget döljs genom att man klistrar ett papper på omslagets insida. En inbunden bok blir naturligtvis hållbarare än en häftad bok där omslaget ofta lossnar från bokblocket när limmet blir gammalt. Ett nytt oskick är -- som fallet ofta är med t ex inbundna bokklubbsromaner -- att de inte är trådhäftade utan limmade i ryggen. De ser ut vara inbundna men är det inte och ur boksamlarsynpunkt är de värdelösa.      

Björn"


Ja, då vet jag det då! Även om jag själv aldrig har hört ordet "klamrad" användas. Men det beror kanske bara på att jag inte brukar umgås med boktryckare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...